Turun ammatti-instituutti Menu

Tutkinnot: Ravintola- ja catering-ala

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto

Voimassa 1.8.2024 alkaen
Näytä/piilota tiedot

Ravintola- ja catering-alan perustutkinnon suorittanut osaa

  • toimia ravitsemisalan ruoanvalmistuksen tai asiakaspalvelun suunnittelu­, toteuttamis- ja myyntitehtävissä

  • palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti

  • hyödyntää ammattisanastoa ja kulttuurien tuntemusta

  • toimia myynti- ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti ja tuloksellisesti sekä hygieniavaatimusten ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti.

Perustutkinnossa voi erikoistua tarjoilu-­ tai ruoanvalmistustehtäviin.

Tutkinnon suorittanut tarjoilija osaa

  • toimia asiakaspalvelijan tehtävissä erilaisin liikeideoin tai toiminta-ajatuksin toimivissa ravintoloissa tai julkisen sektorin toimipaikoissa

  • kunnostaa asiakastiloja ja laittaa esille myytäviä ruoka- ja juomatuotteita

  • esitellä, myydä ja tarjoilla ruokia ja juomia.

Tutkinnon suorittanut kokki osaa

  • toimia ruoanvalmistuksen tehtävissä erilaisin liikeideoin tai toiminta-ajatuksin toimivissa ravintoloissa tai julkisen sektorin toimipaikoissa

  • valmistaa maukasta, ravitsevaa ja terveellistä ruokaa huomioiden erityisruokavaliot

  • laittaa ruoan esille annoksittain tai suurelle asiakasmäärälle.

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto

Voimassa 1.1.2019 alkaen
Näytä/piilota tiedot

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon suorittanut osaa

  • esitellä, suositella ja myydä baarin ja ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
  • palvella asiakkaita kielitaitoisesti
  • palvella asiakkaita myynti- ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti, tuloksellisesti, ystävällisesti ja vastuullisesti
  • toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti itsenäisesti ja työryhmässä
  • noudattaa alan lainsäädäntöä sekä työyhteisön ohjeita, määräyksiä ja toimintatapoja
  • arvioida ja kehittää työtään.

Ammattitutkinnossa voi erikoistua baarin tai ravintolan asiakaspalvelutehtäviin.

Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut baarimestari osaa

  • esitellä, suositella ja myydä baarin alkoholittomia ja alkoholipitoisia juomatuotteita sekä kotimaisia ja kansainvälisiä juomasekoituksia
  • käyttää baarin koneita, laitteita ja perustyövälineitä
  • käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti sekä tietää hinnoittelun periaatteet
  • tehdä inventointiin, varastokirjanpitoon ja varaston kiertoon liittyvät tehtävät.

Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut tarjoilija osaa

  • esitellä, suositella, myydä ja tarjoilla ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
  • palvella asiakkaita oma-aloitteisesti, ystävällisesti ja vastuuntuntoisesti sekä toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti
  • kertoa asiakkaille myytävien ruoka-annosten raaka-aineet ja valmistustavat
  • palvella erikoisruokavalioita tarvitsevia asiakkaita
  • käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti
  • käyttää tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, koneita ja laitteita.

Ruokapalvelujen ammattitutkinto

Voimassa 1.1.2019 alkaen
Näytä/piilota tiedot

Ruokapalvelujen ammattitutkinnon suorittanut osaa

  • suunnitella työtehtävänsä ruoanvalmistuksen tehtävissä
  • toimia kokkina ja työryhmän jäsenenä ruoanvalmistustehtävissä
  • toimia asiakaslähtöisesti, laatutietoisesti, kannattavasti, taloudellisesti ja hygieniavaatimusten sekä kestävän toimintatavan mukaisesti
  • toimia työyhteisössä ja kehittää osaamistaan.

Ammattitutkinnossa voi erikoistua ravintolan tai suurtalouden ruoanvalmistustehtäviin.

Tutkinnon ravintolaruoanvalmistuksen osaamisalan suorittanut ravintolakokki osaa

  • työskennellä ammattitaitoisesti, itsenäisesti ja vastuullisesti ravintolan toiminta-ajatuksen ja liikeidean mukaisesti
  • työskennellä taloudellisesti ja laadukkaasti
  • esikäsitellä raaka-aineita oikein jalostusasteen mukaisesti
  • valmistaa alku-, pää- ja jälkiruoka-annoksia ja ateriakokonaisuuksia
  • viimeistellä ja laittaa ruoka-annokset esille tarkoituksenmukaisella tavalla
  • palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti ja kohteliaasti.

Tutkinnon suurtalousruoanvalmistuksen osaamisalan suorittanut suurtalouskokki osaa

  • työskennellä suunnitelmallisesti ja vastuullisesti ammattikeittiön erilaisissa ruoanvalmistus- ja asiakaspalvelutehtävissä
  • toimia organisaation toiminta-ajatuksen mukaisesti
  • työskennellä taloudellisesti ja laadukkaasti
  • valmistaa erilaisia ruokalajeja ja ateriakokonaisuuksia
  • käyttää ammattimaisesti ja tehokkaasti ammattikeittiön koneita ja laitteita
  • palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti ja kohteliaasti.

Erityisruokavaliopalvelujen erikoisammattitutkinto

Voimassa 1.1.2019 alkaen
Näytä/piilota tiedot

Erityisruokavaliopalvelujen erikoisammattitutkinnon suorittanut dieettikokki osaa

  • työskennellä ammattitaitoisesti, itsenäisesti ja vastuullisesti toimipaikan toiminta-ajatuksen ja liikeidean mukaisesti
  • huomioida työskentelyssään asiakasryhmän ravitsemushoidolliset erityistarpeet sekä toimipaikan taloudelliset ja laadulliset tavoitteet
  • valmistaa asiakkaan erityisruokavalion mukaisia ja eettiseen vakaumukseen perustuvia ruokalajeja ja aterioita
  • pakata ja laittaa esille valmistamansa ruokalajit ja ateriat sekä huolehtia niihin liittyvistä pakkausmerkinnöistä ja tuoteselosteesta.

Dieettikokki huomioi lisäksi asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja elintarviketurvallisuuden. Hänellä on laaja-alaiset tiedot ravitsemuksesta ja erityisruokavalioiden toteuttamisesta sekä edellytykset ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan.

Majoitus- ja ravitsemisalan esihenkilötyön erikoisammattitutkinto

Voimassa 1.8.2024 alkaen
Näytä/piilota tiedot

Majoitus- ja ravitsemisalan esihenkilötyön erikoisammattitutkinnon suorittanut toimii erikokoisissa majoitus- ja ravitsemisalan yrityksissä tai organisaatioissa työhön osallistuvana esihenkilönä, vuoroesihenkilönä tai yksikön päällikkönä.

Majoitus- ja ravitsemisalan esihenkilötyön erikoisammattitutkinnon suorittanut osaa

  • suunnitella, organisoida, ohjata, valvoa ja kehittää päivittäistä toimintaa erilaisten majoitus- ja ravitsemisalan yritysten ja organisaatioiden tulos- ja laatutavoitteiden mukaisesti

  • suunnitella, organisoida ja johtaa päivittäisiä tuotanto- ja asiakaspalveluprosesseja asiakaslähtöisesti pyrkien parhaaseen mahdolliseen asiakastyytyväisyyteen

  • mitoittaa henkilökunnan määrän ja laadun suhteessa toimintaan

  • opastaa, ohjata ja valvoa henkilöstöään muuttuvissa tilanteissa asiakas-, henkilöstö-, työ- ja tuoteturvallisuuden huomioiden

  • omaa alaansa ja organisaation toimintaa koskevan lainsäädännön, viranomaisohjeet ja määräykset siten, että pystyy johtamaan ja valvomaan työtä

  • johtaa omalla esimerkillään ja ymmärtää viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksen esihenkilötyössä

  • toimia palveluhenkisesti, vastuullisesti ja yhteistoiminnallisesti organisaation sisäisistä ja ulkoisista asiakkaista huolehtien

  • hoitaa asiakas-, sidosryhmä- ja verkostosuhteita

  • työskennellä sitoutuneesti, vastuullisesti, oma-aloitteisesti ja luottamuksellisesti.