Turun ammatti-instituutti Menu

Välinehuoltoalan perustutkinto (1.8.2022)

Infektioiden torjunta, aseptinen toiminta ja hyvien hygieniakäytäntöjen noudattaminen eri menetelmin on työympäristöstä riippumatta välinehuoltajan keskeistä osaamista. Välineiden puhdistaminen, desinfiointi, tarkistaminen, pakkaaminen, sterilointi, varastointi ja kuljettaminen muodostavat välinehuoltoprosessin keskeisen sisällön. Välinehuoltaja osaa käyttää toiminnanohjausta manuaalisesti tai digitaalisesti prosessin eri vaiheissa. Välinehuoltaja tuntee huollettavat välineet, niiden ominaisuudet, erityismerkinnät ja huoltotavat. Hän osaa käsitellä välineitä oikein ja turvallisesti.

Välinehuoltaja osaa toimia suunnitelmallisesti välinehuoltoprosessin eri vaiheissa laatutyön ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Hän osaa tehdä moniammatillista yhteistyötä sekä toteuttaa asiakaspalvelua välinehuollon tehtävissä. Välinehuoltaja osaa käyttää turvallisesti työhönsä liittyviä koneita ja laitteita sekä ylläpitää niiden toimintakuntoa. Välinehuoltaja osaa hyödyntää työssään tieto- ja viestintätekniikkaa, työympäristön mahdollistamaa automaatiota sekä kielitaitoaan. Hän osallistuu välinehuollon prosessien kehittämiseen osana työyksikön toimintaa.

Välinehuoltoalan perustutkinnon suorittanut välinehuoltaja osaa noudattaa työssään toimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä säädöksiä, määräyksiä, standardeja, suosituksia ja ohjeita. Hän osaa toimia potilas-, asiakas- ja työturvallisuutta edistäen. Hän noudattaa toiminnassaan ammattietiikkaa, tietosuojaa ja salassapitoa sekä kuluttajansuojasäädöksiä. Hän työskentelee ergonomisesti oikein ja edistää omalta osaltaan työhyvinvointia. Välinehuoltaja toimii tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti työyhteisössä.

Välinehuoltoalan perustutkinnon suorittanut arvostaa omaa työtään ja ammattialaansa. Hän osaa realistisesti arvioida osaamistaan ja hän kehittää ammattitaitoaan jatkuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti. Hänellä on edellytykset hakeutua jatko-opintoihin.

0180

Välinehuoltoalan perustutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä). Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä.

Välinehuoltoalan perustutkinto sisältää kolme pakollista tutkinnon osaa: Välineiden puhdistaminen ja desinfiointi infektioiden torjuntatyössä, Välineiden pakkaamisprosessissa toimiminen ja Sterilointi osana infektioiden torjuntaa. Pakollisten tutkinnon osien laajuus on yhteensä 115 osaamispistettä.

Tutkintoon sisältyy valinnaisuutta 30 osaamispisteen laajuisesti. Valinnaisuudella osaamista voi syventää alakohtaisessa välinehuollossa tai digitaalisen toiminnanohjausjärjestelmän käytössä ja laadun valvonnassa. Valinnaisuuden kautta osaamista voi myös laajentaa terveydenhuollon logistisiin palveluihin tai kattamaan perinteisen välinehuollon toimintaympäristön lisäksi erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä, tutkimuslaitoksissa, kliinisissä palveluyksiköissä, teollisuudessa, suun terveydenhuollon tai eläintenhoidon toimintaympäristöissä toteutettavaa välinehuoltotyötä.

Välinehuoltoalan perustutkinnon tutkintonimike on välinehuoltaja.

0145

Ammatilliset tutkinnon osat

0115

Pakolliset tutkinnon osat

045

Välineiden puhdistaminen ja desinfiointi infektioiden torjuntatyössä

030

Välineiden pakkaamisprosessissa toimiminen

040

Sterilointi osana infektioiden torjuntaa

030

Valinnaiset tutkinnon osat

015

Alakohtainen välinehuolto

015

Laboratoriovälinehuolto tutkimuslaitoksissa, kliinisissä palveluyksiköissä ja teollisuudessa

015

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikön infektioiden torjuntatyössä toimiminen

015

Terveydenhuollon logistisissa palveluissa toimiminen

015

Toiminnanohjaustehtävissä toimiminen ja prosessin laadunvalvonta terveydenhuollon tukiprosesseissa

015

Huippuosaajana toimiminen

015

Ilmastovastuullinen toiminta

015

Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen

05

Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

015

Yrityksessä toimiminen

015

Yritystoiminnan suunnittelu

015

Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa
Tutkinnon osa tai osat sisältävät työelämän paikallisten tarpeiden mukaista osaamista, joka soveltuu useamman kuin yhden työpaikan tarpeisiin. Koulutuksen järjestäjä nimeää tutkinnon osan työelämän toimintakokonaisuuden pohjalta ja määrittää sille laajuuden osaamispisteinä. Koulutuksen järjestäjä määrittelee ammattitaitovaatimukset ja osaamisen arvioinnin vastaavasti kuin ammatillisissa tutkinnon osissa.

015

Tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta
Tutkintoon voi valita tutkinnon perusteissa määritellyn ammatillisen tutkinnon osan tai osia toisesta ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon perusteesta.
Valitse tutkinnonosa toisesta ammatillisesta tutkinnosta

015

Korkeakouluopinnot
Tutkinnon osa sisältää ammatillista osaamista tukevia korkeakouluopintoja.

025

Yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, lukio-opintoja tai muita jatko-opintovalmiuksia tukevia opintoja

035

Yhteiset tutkinnon osat

Viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen laajuus on vähintään 11 osaamispistettä, matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen laajuus on vähintään 6 osaamispistettä ja yhteiskunta- ja työelämäosaamisen laajuus on vähintään 9 osaamispistettä. Lisäksi yhteisiin tutkinnon osiin tulee sisältyä valinnaisia osaamistavoitteita opiskelijan valitsemasta yhdestä tai useammasta yhteisestä tutkinnon osasta ja tutkinnon osan osa-alueelta tai osa-alueilta siten, että yhteisten tutkinnon osien 35 osaamispisteen laajuus täyttyy.

06

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

011

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

09

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

09

Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet

Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet ovat tutkinnon perusteissa määrättyjä tai koulutuksen järjestäjän päättämiä muita valinnaisia osaamistavoitteita, jotka tukevat kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä tavoitteita. Valinnaisiin osaamistavoitteisiin voidaan sisällyttää myös opiskelijan aiemmin hankkimaa osaamista, joka tukee kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita.