Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom lantmäteribranschen (1.8.2016)

I branschen framställs tillförlitliga och aktuella kartor och numeriska kartdatabaser för samhällets och medborgarnas behov. De yrkesutbildade inom lantmäteri svarar också för att fastighetsuppgifterna och många andra geodata hålls uppdaterade och tillförlitliga. Arbetsmetoderna förutsätter gott datatekniskt kunnande.

0180

En grundexamen som avläggs som en grundläggande yrkesutbildning är uppbyggd av yrkesinriktade examensdelar (135 kompetenspoäng), av gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng) och av fritt valbara examensdelar (10 kompetenspoäng). Omfattningen av en yrkesinriktad grundexamen är 180 kompetenspoäng.

Den studerande kan inom grundläggande yrkesutbildning individuellt ta in fler examensdelar om det är nödvändigt med tanke på arbetslivets branschvisa eller lokala krav på yrkesskicklighet eller en fördjupning av studerandes yrkeskompetens.

Examensbenämningen för grundexamen inom lantmäteribranschen är kartläggare.

0135

Yrkesinriktade examensdelar

045

Obligatorisk examensdel

4545

Grundmätning inom lantmäteribranschen

090

Valbara examensdelar

Studerande ska välja sammanlagt 90 kp.

030

Att behärska mätarbete

030

Att behärska kartverks- och lägesdataarbete

015

Att behärska grundförrättningar

015

Planering av markanvändning

015

Att utföra mark- och miljöundersökning

010

Att behärska värderingsförrättningar

015

Att behärska samhällsteknisk mätning

020

Hantering av lägesdata

015

Gruvmätning

015

Planering av företagsverksamhet

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Arbeta i ett företag

015

Arbete som kräver spetskompetens

015

Examensdel från en yrkesinriktad grundexamen
Välja examensdel
Examensdel från en yrkesexamen eller en specialyrkesexamen
Denna valbara examensdel är till sin omfattning 15 kp.
Examensdel från yrkeshögskolestudier
Denna valbara examensdel är till sin omfattning 15 kp.

015

Examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Detta kan vara examensdelar som tillgodoser de regionala och lokala kraven på yrkesskicklighet och studerandes behov av att fördjupa sin yrkesskicklighet. Examensdelarna bör svara mot mer omfattande lokala krav på yrkesskicklighet än endast mot behoven hos ett enskilt företag. Dessa examensdelar nämns utifrån en verksamhetshelhet inom arbetslivet och omfattningen på dem bestäms utifrån kompetenspoäng (5-15 kp). Dessutom bestäms för examensdelarna kraven på yrkesskicklighet, bedömning av kunnandet och sätten att påvisa yrkesskickligheten enligt bedömningstabellen i bilagan i Utbildningsstyrelsens föreskrift. (Principer för dimensioneringen av identifiering och erkännande av kunnande samt omvandling av vitsord i den grundläggande yrkesutbildningen 93/011/2014).

015

Examensdel från de fritt valbara examensdelarna
Dessa kan vara examensdelar (5-15 kp) som väljs bland de fritt valbara examensdelarna.

035

Gemensamma examensdelar

Förutom eller istället för de mål för kunnandet gällande de valbara delarna enligt det som föreskrivs i examensgrunderna, kan utbildningsanordnaren besluta om övriga valbara mål av olika omfattningar för kunnandet. För de valbara mål för kunnandet som utbildningsanordnaren själv beslutit om, bestäms bedömning av kunnandet och omfattning i kompetenspoäng. De valbara målen för kunnandet gällande delområdena kan även vara studerandes tidigare inhämtade kunnande som stöder målen för kunnandet i ifrågavarande examensdel eller dess delområden.

1111

Kunnande i kommunikation och interaktion

99

Kunnande i matematik och naturvetenskap

88

Kunnande som behövs i samhället och i arbetslivet

77

Socialt och kulturellt kunnande

010

Fritt valbara examensdelar

De fritt valbara examensdelarna (10 kp) stöder kraven på yrkesskicklighet och mål för kunnandet i examen och de kan bestå av en eller flera examensdelar. Examensdelarna kan vara följande:

010

Yrkesinriktade examensdelar

Dessa kan vara yrkesinriktade examensdelar från det egna utbildningsområdet eller från yrkesinriktade grundexamina, yrkesexamina eller specialyrkesexamina från något annat utbildningsområde.

010

Examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet

Denna kan innefatta examensdelar som tillgodoser de regionala och lokala kraven på yrkesskicklighet. Examensdelarna bör svara mot mer omfattande lokala krav på yrkesskicklighet än endast mot behoven hos ett enskilt företag. Dessa examensdelar nämns utifrån en verksamhetshelhet inom arbetslivet och omfattningen på dem bestäms utifrån kompetenspoäng. Dessutom bestäms för examensdelarna kraven på yrkesskicklighet, bedömningen av kunnandet och sätten att påvisa yrkesskickligheten enligt bedömningstabellen i bilagan i Utbildningsstyrelsens föreskrift (Principerna för dimensioneringen av identifiering och erkännande av kunnande och omvandling av vitsord i grundläggande yrkesutbildning 93/011/2014).

010

Delområden av gemensamma examensdelar eller gymnasiestudier

Dessa kan vara gemensamma examensdelar i en yrkesinriktad grundexamen, delområden av dessa examensdelar eller gymnasiestudier som genomförs i enlighet med grunderna för gymnasiets läroplan.

010

Studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier eller yrkesmässig utveckling

Dessa kan vara examensdelar som ger förutsättningar för fortsatta studier eller examensdelar som stöder den yrkesmässiga utvecklingen. Dessa examensdelar namnges och omfattningen bestäms som kompetens-poäng. För varje examensdel kan dessutom bestämmas kraven på yrkesskicklighet eller målen för kunnandet, bedömningen av kunnandet och sätten att påvisa yrkesskickligheten. Kunnandet kan enligt utbildningsanordnarens beslut bedömas enligt skalan godkänd/underkänd. Om bedömningsskalan N1–B3 tillämpas, kan bedöm-ningstabellen i bilagan till Utbildningsstyrelsens föreskrift (Principer för dimensioneringen av identifiering och erkännande av kunnande samt omvandling av vitsord i den grundläggande yrkesutbildningen 93/011/2014) användas.

010

Individuella examensdelar som baserar sig på kunnande som förvärvats via arbetserfarenhet

Individuella examensdelar som baserar sig på kunnande som förvärvats via arbetserfarenhet kan bestå av kunnande som förvärvats i arbete inom den egna branschen eller andra branscher, i arbete som självständig yrkesutövare eller vid drivande av ett företag. Dessa examensdelar namnges och omfattningen bestäms som kompetenspoäng. För varje examensdel kan dessutom bestämmas kraven på yrkesskicklighet eller målen för kunnandet, bedömningen av kunnandet och sätten att påvisa yrkesskickligheten. Kunnandet kan enligt utbildningsanordnarens beslut bedömas enligt skalan godkänd/underkänd. Om bedömningsskalan N1–B3 tillämpas, kan bedömningstabellen i bilagan till Utbildningsstyrelsens föreskrift (Principer för dimens-ioneringen av identifiering och erkännande av kunnande samt omvandling av vitsord i den grundläggande yrkesutbildningen 93/011/2014) användas.

Examensdelar som individuellt utvidgar examen

Den studerande kan inom grundläggande yrkesutbildning individuellt ta in fler examensdelar om det är nödvändigt med tanke på arbetslivets branschvisa eller lokala krav på yrkesskicklighet eller en fördjupning av studerandes yrkeskompetens. De kan vara examensdelar ur grunder för yrkesinriktade examina eller examensdelar som baserar sig på lokala krav på yrkesskicklighet.