Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom laboratoriebranschen (1.8.2018)

De som har avlagt grundexamen inom laboratoriebranschen kan som laboranter utföra arbetsuppgifter som hänför sig till kvalitetskontroll, produktutveckling, forskning och industriella processer i laboratorier inom olika industribranscher, i forskningsanstalter och inom den offentliga sektorn. De kan på ett ändamålsenligt sätt göra kemiska, fysikaliska, biokemiska, mikrobiologiska och sensoriska analyser av olika prov. De kan välja rätta kemikalier, instrument och apparater för sitt arbete och använda och underhålla instrumenten och apparaturen enligt anvisningar. De kan arbeta enligt laboratoriets kvalitets- och miljösystem, och beakta resultatansvaret. De följer instruktionerna för arbetet, verksamheten och arbetssäkerheten. De utnyttjar informationsteknik i sitt arbete. De kan bedöma resultatens tillförlitlighet och utvärdera de egna prestationerna. De kan utveckla sina yrkesfärdigheter och arbetsprestationer med hjälp av goda baskunskaper i matematik och naturvetenskaperna.

0180

xx grundexamen

Omfattningen på grundexamen inom laboratoriabranschen är 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng). Av de yrkesinriktade examensdelarna är 115 kompetenspoäng obligatoriska och 30 kompetenspoäng valbara.

Examensbenämningen i grundexamen inom laboratoriebranschen är laborant.

0145

Yrkesinriktade examensdelar

0115

Obligatoriska examensdelar

2525

Organisk och kromatografisk analytik

2525

Bioanalytik

2525

Mätningar och instrumentanalytik

030

Valbara examensdelar

010

Biotekniska tillämpningar

010

Instrumentanalytiska tillämpningar

010

Industriella processer

010

Miljöanalytik

015

Planering av företagsverksamhet

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Arbeta i ett företag

015

Arbete som kräver spetskompetens

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen omfattar kunnande som grundar sig arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

015

Examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan ingå en examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Oberoende av omfattningen på examensdelen som ska ingå utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 15 kompetenspoäng.
Välja examensdel

015

Högskolestudier
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.

1111

Kunnande i kommunikation och interaktion

99

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom gemensamma examensdelar (8 kp inom svenskspråkig yrkesutbildning)

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.