Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom lantmäteribranschen (1.8.2018)

De som avlagt grundexamen inom lantmäteribranschen kan tillämpa sina kunskaper och färdigheter i olika situationer i arbetslivet. De kan se sitt arbete som en del av större arbetshelheter och kan i sitt eget arbete beakta de uppgifter och förväntningar som sakkunniga inom närliggande branscher har. Sakkunniga inom lantmäteribranschen känner till de rekommendationer, anvisningar, föreskrifter och lagar som styr de egna arbetsuppgifterna samt utför sitt arbete enligt kvalitetskraven och författningarna. De kan planera och göra upp tidtabeller för sitt arbete utgående från handlingar, planer och ritningar. De hanterar arbetsredskap med omsorg. Sakkunniga inom lantmäteribranschen, det vill säga kartläggare, kan presentera och utvärdera sitt arbete samt utarbeta behövliga utskrifter och rapporter. De klarar av interaktionssituationer i arbetet på ett främmande språk och på det andra inhemska språket.

0180

xx grundexamen

Omfattningen på grundexamen inom lantmäteribranschen är 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng). Av de yrkesinriktade examensdelarna är 45 kompetenspoäng obligatoriska och 100 kompetenspoäng valbara.

Examensbenämningen för grundexamen inom lantmäteribranschen är kartläggare.

0145

Yrkesinriktade examensdelar

045

Obligatoriska examensdelar

4545

Grundmätning inom lantmäteribranschen

0100

Valbara examensdelar

030

Att behärska mätarbete

030

Att behärska kartverks- och lägesdataarbete

015

Att behärska grundförrättningar

015

Planering av markanvändning

015

Att utföra mark- och miljöundersökning

010

Att behärska värderingsförrättningar

015

Att behärska samhällsteknisk mätning

020

Hantering av lägesdata

015

Gruvmätning

015

Planering av företagsverksamhet

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Arbeta i ett företag

015

Arbete som kräver spetskompetens

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen omfattar kunnande som grundar sig arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

015

Examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan ingå en examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Oberoende av omfattningen på examensdelen som ska ingå utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 15 kompetenspoäng.
Välja examensdel

015

Yrkeshögskolestudier
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.

1111

Kunnande i kommunikation och interaktion

66

Kunnande i matematik och naturvetenskap

99

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom gemensamma examensdelar (8 kp inom svenskspråkig yrkesutbildning)

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.