Turun ammatti-instituutti Menu

Yrkesexamen i servicelogistik (1.1.2018) | Kompetensområdet för lagerlogistik

De som har avlagt yrkesexamen i servicelogistik har en helhetssyn på sin bransch och på den organisation där de arbetar. De arbetar självständigt, kundorienterat, effektivt och ekonomiskt samt enligt de författningar och föreskrifter som gäller den egna branschen. I sitt arbete drar de nytta av styr- eller lagerhanteringssystem.

De som har avlagt kompetensområdet för skötsel av order- och leveransprocesser har den yrkesskicklighet som krävs vid skötsel av order- och leveransprocesser. De använder de maskiner och anordningar som behövs i arbetet på ett säkert sätt. De kan planera sitt arbete så att det gagnar en organisations hela order- och leveransprocess så bra som möjligt.

De som har avlagt kompetensområdet för inköp har den yrkesskicklighet som behövs i uppgifterna i en operativ inköpsprocess. De kan planera sitt arbete så att det gagnar en organisations hela inköpsprocess så bra som möjligt.

De som har avlagt kompetensområdet för lagerlogistik har den yrkesskicklighet som krävs i de centrala lagerarbetena. De använder de maskiner och anordningar som behövs i lagerarbetet på ett säkert sätt. De kan använda de digitala nättjänster som behövs i lagerarbete. De kan planera sitt arbete genom att beakta lagerhållningen som en del av företagets order-leveranskedja.

Den studerandes övriga kunnande beror på vilka valbara examensdelar hen avlagt. Kunnande som krävs i de valbara examensdelarna:

  • Spedition - planera, organisera och bevaka speditions- och transportuppdrag i en internationell verksamhetsmiljö samt hålla kontakt med kunder och samarbetspartner i samband med uppdrag.
  • Utarbetande av en utvecklingsplan - identifiera utvecklingsområden samt utarbeta en välgrundad och genomförbar utvecklingsplan.
  • Försäljning av logistiktjänster och kundservice - utföra försäljnings- och kundservicearbete som anknyter till logistiktjänster samt ge kunder råd i frågor som gäller användning av organisationens logistiktjänster.
  • Produktion av logistiska distributionstjänster - utföra transport- och lagerhållningsarbete som anknyter till logistiktjänster.
  • Introduktion och arbetshandledning - introducera personer, bedöma deras yrkeskunnande och bedöma sitt eget kunnande i att ge introduktion.
  • Digital ärendehantering - hantera beställningar i en webbutik eller beställningar av digitala logistiktjänster, inleda leveranser och ge kunder instruktioner om användning av organisationens webbutik eller digitala tjänster.
  • Lagerarbete i ett tillståndspliktigt lager - arbeta inom ett valt specialområde, såsom lagring hos tullen och lagring av farliga ämnen, läkemedel eller livsmedel i enlighet med de författningar och föreskrifter som gäller specialområdet i fråga.

0

Yrkesexamen i servicelogistik omfattar 150 kompetenspoäng. I examen ingår tre kompetensområden (kompetensområdet för skötsel av order- och leveransprocesser, kompetensområdet för inköp och kompetensområdet för lagerlogistik). Examen består av en obligatorisk examensdel per kompetensområde (två examensdelar i kompetensområdet för lagerlogistik) och två valbara examensdelar (en valbar examensdel i kompetensområdet för lagerlogistik).

0150

Kompetensområdet för skötsel av order- och leveransprocesser

070

Obligatorisk examensdel

070

Genomförande av leveransprocesser

080

Valbara examensdelar

040

Spedition

040

Försäljning av logistiktjänster och kundservice

040

Produktion av logistiska distributionstjänster

040

Utarbetande av en utvecklingsplan för servicelogistik

040

Introduktion och handledning till uppgifter som gäller servicelogistik

040

Skötsel av digitala logistiktjänster

0150

Kompetensområdet för inköp

070

Obligatoriska examensdelar

070

Förberedelse och genomförande av operativa inköp

080

Valbara examensdelar

040

Spedition

040

Försäljning av logistiktjänster och kundservice

040

Produktion av logistiska distributionstjänster

040

Utarbetande av en utvecklingsplan för servicelogistik

040

Introduktion och handledning till uppgifter som gäller servicelogistik

040

Skötsel av digitala logistiktjänster

0150

Kompetensområdet för lagerlogistik

0110

Obligatoriska examensdelar

050

Lagerarbete

060

Planering av lagerarbete

040

Valbara examensdelar

040

Spedition

040

Försäljning av logistiktjänster och kundservice

070

Förberedelse och genomförande av operativa inköp

040

Utarbetande av en utvecklingsplan för servicelogistik

040

Introduktion och handledning till uppgifter som gäller servicelogistik

040

Lagerarbete i ett tillståndspliktigt lager

040

Lagerarbete i ett automatiserat lager

040

Examensdel från en annan yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan det ingå en examensdel eller examensdelar från en annan yrkesexamen eller specialyrkesexamen till en omfattning på minst 40 kompetenspoäng.