Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom processindustrin (1.8.2018) | Kompetensområdet för pappersindustrin

De som avlagt grundexamen har de grundläggande färdigheterna att arbeta i drift- och processdriftsuppgifter inom processindustrins olika områden.

De som avlagt examen kan:

  • sköta maskiner och anordningar i tillverknings- och förpackningsprocesser för olika produkter enligt säkerhetsanvisningarna
  • använda automationssystem för processtyrning och följa med process- och fältutrustningens funktioner
  • övervaka, styra och reglera processerna inom sitt arbetsområde
  • säkra processernas störningsfria funktion
  • utföra operatörsunderhåll

Kompetensområdet för bioteknik, processkötare

Processkötarna kan sköta maskiner och anordningar för biotekniska tillverknings- och förpackningsprocesser. De kan använda automationssystem för processtyrning och följa med process- och fältutrustningens funktioner samt övervaka, styra och reglera processerna inom sitt arbetsområde. De kan utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion. De kan utföra smörjservice och underhålla process- och automationssystemets fältutrustning. De kan använda växt- och djurceller, mikrober samt genmodifierade organismer på lämpligt sätt i sitt arbete och arbeta enligt de krav som ställs på klassificerade rena utrymmen.

Kompetensområdet för kemisk industri, processkötare

Processkötarna kan sköta kemiska, mekaniska, termiska, miljötekniska enhetsprocesser och enhetsprocesser för massöverföring. De kan använda automationssystem för processtyrning och följa med process- och fältutrustningens funktioner samt övervaka, styra och reglera processerna inom sitt arbetsområde. De kan utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion. De kan utföra smörjservice och underhålla process- och automationssystemets fältutrustning.

Kompetensområdet för metallförädling, processkötare

Processkötarna är insatta i huvudstegen i metalltillverkningen eller -förädlingen från anskaffning av råvaror till slutprodukter och kan arbeta i en metalltillverknings- eller förädlingsprocess. De behärskar processtyrning och driftunderhåll som specialiserade på en eller två processdelar.

Kompetensområdet för pappersindustrin, processkötare

Processkötarna är insatta i stegen i tillverkningen av massa, papper och kartong samt kan arbeta i några arbetsuppgifter eller processdelar i en process för tillverkning eller förädling av massa, papper och kartong. De kan utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion samt utreda eventuella störningar. De kan utföra smörjservice och underhålla process- och automationssystemets fältutrustning.

Kompetensområdet för gjutningsteknik, gjutprodukttillverkare

Gjutprodukttillverkarna är insatta i grunderna för gjutning, i de material som används och kan sköta och använda de maskiner, anordningar och arbetsredskap som behövs. De kan arbeta i något arbetsskede i ett gjuteri, såsom med tillverkning, gjutning av formar och kärnor eller med efterhantering och kvalitetssäkring av gjutstycken. De har specialiserat sig på antingen engångsformsmetoden eller metoden med permanent form. Till uppgifterna hör också att underhålla, rengöra och kontrollera den utrustning som används.

0180

xx grundexamen

En yrkesinriktad grundexamen omfattar 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kp) och gemensamma examensdelar (35 kp). De gemensamma examensdelarna är kunnande i kommunikation och interaktion, kunnande i matematik och naturvetenskap, kunnande om samhälle och arbetsliv.

Kompetensområdena i examen, bioteknik, kemiska industrin, metallförädling och pappersindustrin, har obligatoriska examensdelar som omfattar 105 kompetenspoäng och valbara examensdelar som omfattar 40 kompetenspoäng.

Kompetensområdet för gjuteriteknik har obligatoriska examensdelar som omfattar 45 kompetenspoäng. De valbara examensdelarna har delats in i två grupper, av vilka totalt 120 kompetenspoäng ska väljas enligt regeln för examens uppbyggnad.

Grundexamen inom processindustrin består av fem kompetensområden och två examensbenämningar:

  • kompetensområdet för bioteknik (processkötare)
  • kompetensområdet för kemisk industri (processkötare)
  • kompetensområdet för metallförädling (processkötare)
  • kompetensområdet för pappersindustrin (processkötare)
  • kompetensområdet för gjuteriteknik (tillverkare av gjutprodukter).

0145

Yrkesinriktade examensdelar

025

Obligatoriska examensdelar

2525

Arbete som upprätthåller driften av en produktionsprocess

0120

Kompetensområdet för pappersindustrin

080

Obligatoriska examensdelar

4040

Behärskande av processer vid pappers-, kartong- och massatillverkning

4040

Behärskande av produktionsprocesser och styrning av processer

040

Valbara examensdelar

020

Arbete inom bioenergiproduktion

020

Arbete i en energiproduktionsprocess

020

Arbete i processer som kräver särskild hygien

020

Behärskande av hydrometallurgiska processer

020

Kvalitetsövervakning och -kontroll inom gjuteriindustrin

020

Behärskande av en metallförädlingsprocess
Tutkinnon osaa ei voi valita, jos on valinnut Metallin valmistus- ja jalostusprosessien hallinta -tutkinnon osan.

020

Bearbetning av metaller

020

Arbete i en förädlingsprocess inom pappers- och kartongindustrin

020

Arbete i en produktionsprocess inom pappers- och kartongindustrin

020

Utveckling och provkörning av en process

020

Arbete i en produktionsprocess inom cellulosaindustrin

020

Behandling av metallsmälta

020

Arbete i en produktionsprocess

020

Produktkunskap och behärskande av produktautomation

020

Styrning av gjuteriautomation

020

Vattenbehandling i processindustrin

020

Behärskade av miljötekniska processer

015

Arbete som kräver spetskompetens

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Arbeta i ett företag

015

Planering av företagsverksamhet

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen omfattar kunnande som grundar sig arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

015

Examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan ingå en examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Oberoende av omfattningen på examensdelen som ska ingå utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 15 kompetenspoäng.
Välja examensdel

015

Högskolestudier
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.

1111

Kunnande i kommunikation och interaktion

66

Kunnande i matematik och naturvetenskap

99

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom gemensamma examensdelar (8 kp inom svenskspråkig yrkesutbildning)

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.