Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom träindustrin (1.8.2018) | Kompetensområdet för snickeriindustrin

Kompetensområdet för snickeriindustrin, snickare

Det centrala kunnandet för snickare är förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar. De ska ha en förmåga att använda träindustrins material och vidareförädlade varor på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och beakta träets egenskaper och beteende vid tillverkning av snickeriprodukter. De ska behärska ett säkert sätt att använda basmaskiner i snickeriindustrin i produktion av olika snickeriprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik.

Kompetensområdet för träbyggnadsindustrin, industriträbyggare

Det centrala kunnandet för industriträbyggare är förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar, förmåga att använda träindustrins material på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och beaktande av träets egenskaper och beteende vid tillverkning av träkonstruktionsprodukter. De ska behärska ett säkert sätt att använda basmaskiner i träbyggnadsindustrin i produktion av olika industriella träkonstruktionsprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik.

Kompetensområdet för träskiveindustrin, skivprocesskötare

Skivprocesskötare kan arbeta säkert i drifts- och övervakningsuppgifter på en produktionslinje, utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion samt utreda eventuella störningar. De har i sitt arbete en god helhetsbild av produktionsprocessen för träskivor och av produkternas kvalitet samt kan i träbearbetningen beakta träets struktur, egenskaper och fel.

Kompetensområdet för sågindustrin, sågprocesskötare

Sågprocesskötare kan arbeta i drifts- och övervakningsuppgifter på en produktionslinje. De kan utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion samt utreda eventuella störningar. De behöver i sitt arbete ha en god helhetsbild av produktionsprocessen för och vidareförädlingen av sågvaror och av produkternas kvalitet och de kan i träbearbetningen beakta träets struktur, egenskaper och fel.

0180

xx grundexamen

Omfattningen av grundexamen inom träindustrin är 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng).

I kompetensområdena för snickeriindustrin och träbyggnadsindustrin ingår obligatoriska examensdelar omfattande 45 kompetenspoäng och valbara examensdelar omfattande 100 kompetenspoäng, av vilka 40–80 kompetenspoäng väljs bland kompetensområdets egna valbara examensdelar och resten (20–60 kp) bland de examensdelar som är gemensamma för alla. I kompetensområdena för sågindustrin och träskiveindustrin ingår obligatoriska examensdelar omfattande 85 kompetenspoäng och valbara examensdelar omfattande 60 kompetenspoäng.

Grundexamen inom träindustrin har fyra kompetensområden och examensbenämningar:

  • kompetensområdet för träbyggnadsindustrin (industriträbyggare)
  • kompetensområdet för snickeriindustrin (snickare)
  • kompetensområdet för sågindustrin (sågprocesskötare) och
  • kompetensområdet för träskiveindustrin (skivprocesskötare).

0145

Yrkesinriktade examensdelar

0145

Kompetensområdet för snickeriindustrin

045

Obligatoriska examensdelar

4545

Tillverkning av trävaror

0100

Valbara examensdelar

080

Valbara examensdelar 1
40-

040

CNC-programmering och -bearbetning i snickeriindustrin

040

Tillverkning av inredning

040

Tillverkning av snickeriprodukter

060

Valbara examensdelar 2
20-

020

CAD 3D-modellering och produktion av ritningar

020

CAM-tillverkning i trävaruindustrin
Tutkinnon osaa ei voi valita, jos on valinnut CNC-ohjelmointi ja työstäminen puusepänteollisuudessa tutkinnon osan

020

CNC-bearbetning i trävaruindustrin
Tutkinnon osaa ei voi valita, jos on valinnut CNC-ohjelmointi ja työstäminen puusepänteollisuudessa tutkinnon osan

020

Montering av fönster och dörrar

020

Montering av inredning

020

Arbete vid en maskinlinje i trävaruindustrin

020

Tillverkning av spikplåtskonstruktioner

020

Montering av trappor

020

Beställningsarbeten inom träbranschen

020

Utrustning av träelement

020

Behandling av träytor

020

Arbete i en förädlingsprocess inom träskiveindustrin

020

Arbete i en tillverkningsprocess inom träskiveindustrin

020

Arbete i en produktionsprocess inom träindustrin

020

Skärpning av träindustrins bearbetningsskär

020

Automatiserad tillverkning av byggnadsdelar

020

Torkning och efterbehandling av sågvaror

020

Mekanisk förädling av sågvaror

020

Sågning och dimensionssortering

020

Inredningssnickeriarbeten

020

Industriell montering och utrustning i trävaruindustrin

020

Arbete med en industrirobot i träindustrin

020

Montering av volymelementsstommar

020

Arbete på en virkesmottagning

020

Tillverkning av produkter med 3D-skrivare

020

Behärskande av fanertillverkningsprocessen

015

Arbete som kräver spetskompetens

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Arbeta i ett företag

015

Planering av företagsverksamhet

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen omfattar kunnande som grundar sig arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

015

Examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan ingå en examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Oberoende av omfattningen på examensdelen som ska ingå utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 15 kompetenspoäng.
Välja examensdel

015

Högskolestudier
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.

1111

Kunnande i kommunikation och interaktion

66

Kunnande i matematik och naturvetenskap

99

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom gemensamma examensdelar (8 kp inom svenskspråkig yrkesutbildning)

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.