Grundexamen inom träindustrin (1.8.2018) | Kompetensområdet för snickeriindustrin
Kompetensområdet för snickeriindustrin, snickare
Det centrala kunnandet för snickare är förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar. De ska ha en förmåga att använda träindustrins material och vidareförädlade varor på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och beakta träets egenskaper och beteende vid tillverkning av snickeriprodukter. De ska behärska ett säkert sätt att använda basmaskiner i snickeriindustrin i produktion av olika snickeriprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik.
Kompetensområdet för träbyggnadsindustrin, industriträbyggare
Det centrala kunnandet för industriträbyggare är förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar, förmåga att använda träindustrins material på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och beaktande av träets egenskaper och beteende vid tillverkning av träkonstruktionsprodukter. De ska behärska ett säkert sätt att använda basmaskiner i träbyggnadsindustrin i produktion av olika industriella träkonstruktionsprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik.
Kompetensområdet för träskiveindustrin, skivprocesskötare
Skivprocesskötare kan arbeta säkert i drifts- och övervakningsuppgifter på en produktionslinje, utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion samt utreda eventuella störningar. De har i sitt arbete en god helhetsbild av produktionsprocessen för träskivor och av produkternas kvalitet samt kan i träbearbetningen beakta träets struktur, egenskaper och fel.
Kompetensområdet för sågindustrin, sågprocesskötare
Sågprocesskötare kan arbeta i drifts- och övervakningsuppgifter på en produktionslinje. De kan utföra konditionsövervakning och säkerställa processens störningsfria funktion samt utreda eventuella störningar. De behöver i sitt arbete ha en god helhetsbild av produktionsprocessen för och vidareförädlingen av sågvaror och av produkternas kvalitet och de kan i träbearbetningen beakta träets struktur, egenskaper och fel.
0180
xx grundexamen
Omfattningen av grundexamen inom träindustrin är 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng).
I kompetensområdena för snickeriindustrin och träbyggnadsindustrin ingår obligatoriska examensdelar omfattande 45 kompetenspoäng och valbara examensdelar omfattande 100 kompetenspoäng, av vilka 40–80 kompetenspoäng väljs bland kompetensområdets egna valbara examensdelar och resten (20–60 kp) bland de examensdelar som är gemensamma för alla. I kompetensområdena för sågindustrin och träskiveindustrin ingår obligatoriska examensdelar omfattande 85 kompetenspoäng och valbara examensdelar omfattande 60 kompetenspoäng.
Grundexamen inom träindustrin har fyra kompetensområden och examensbenämningar:
kompetensområdet för träbyggnadsindustrin (industriträbyggare)
kompetensområdet för snickeriindustrin (snickare)
kompetensområdet för sågindustrin (sågprocesskötare) och
kompetensområdet för träskiveindustrin (skivprocesskötare).
0145
Yrkesinriktade examensdelar
0145
Kompetensområdet för snickeriindustrin
045
Obligatoriska examensdelar
4545
Tillverkning av trävaror
0100
Valbara examensdelar
080
Valbara examensdelar 1
40-
040
CNC-programmering och -bearbetning i snickeriindustrin
040
Tillverkning av inredning
040
Tillverkning av snickeriprodukter
060
Valbara examensdelar 2
20-
020
CAD 3D-modellering och produktion av ritningar
020
CAM-tillverkning i trävaruindustrin
Tutkinnon osaa ei voi valita, jos on valinnut CNC-ohjelmointi ja työstäminen puusepänteollisuudessa tutkinnon osan
020
CNC-bearbetning i trävaruindustrin
Tutkinnon osaa ei voi valita, jos on valinnut CNC-ohjelmointi ja työstäminen puusepänteollisuudessa tutkinnon osan
020
Montering av fönster och dörrar
020
Montering av inredning
020
Arbete vid en maskinlinje i trävaruindustrin
020
Tillverkning av spikplåtskonstruktioner
020
Montering av trappor
020
Beställningsarbeten inom träbranschen
020
Utrustning av träelement
020
Behandling av träytor
020
Arbete i en förädlingsprocess inom träskiveindustrin
020
Arbete i en tillverkningsprocess inom träskiveindustrin
020
Arbete i en produktionsprocess inom träindustrin
020
Skärpning av träindustrins bearbetningsskär
020
Automatiserad tillverkning av byggnadsdelar
020
Torkning och efterbehandling av sågvaror
020
Mekanisk förädling av sågvaror
020
Sågning och dimensionssortering
020
Inredningssnickeriarbeten
020
Industriell montering och utrustning i trävaruindustrin
020
Arbete med en industrirobot i träindustrin
020
Montering av volymelementsstommar
020
Arbete på en virkesmottagning
020
Tillverkning av produkter med 3D-skrivare
020
Behärskande av fanertillverkningsprocessen
015
Arbete som kräver spetskompetens
05
Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter
015
Arbeta i ett företag
015
Planering av företagsverksamhet
015
Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen omfattar kunnande som grundar sig arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.
015
Examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan ingå en examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Oberoende av omfattningen på examensdelen som ska ingå utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 15 kompetenspoäng.
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.
025
Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier
035
Gemensamma examensdelar
Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.
1111
Kunnande i kommunikation och interaktion
66
Kunnande i matematik och naturvetenskap
99
Kunnande om samhälle och arbetsliv
09
Valbara mål för kunnandet inom gemensamma examensdelar (8 kp inom svenskspråkig yrkesutbildning)
De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.