Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen i logistik (1.1.2020) | Kompetensområdet för flygplatsservice

Logistikbranschen innefattar här biltransporter och lagring samt logistiska tjänster på flygplatser. Den sakkunnige inom transportbranschen transporterar människor och gods och kör fordon från en plats till en annan på ett effektivt och säkert sätt och betjänar kunderna så bra som möjligt. De som arbetar inom lagerbranschen hanterar och flyttar olika slags varor till lager och därifrån vidare till konsumenterna. De som arbetar i funktioner vid flygfältsservice underhåller byggnader på flygfältet samt flygplatsen och hanterar frakt. Det är en internationell bransch och den förutsätter att sakkunniga har ett brett kunnande och förmåga att utvecklas. Dessutom förutsätts det att de som arbetar inom branschen har förmåga att hantera olika slags bilar, arbetsmaskiner och anordningar, att de har informationstekniska färdigheter samt språkkunskaper.

0180

xx grundexamen

Omfattningen på grundexamen i logistik är 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng). Av de yrkesinriktade examensdelarna är 90 kompetenspoäng obligatoriska och 55 kompetenspoäng valbara.

Grundexamen i logistik består av tre kompetensområden:

  • kompetensområdet för transportservice, chaufför, busschaufför, kombinationsfordonsförare
  • kompetensområdet för lagerservice, lagerförvaltare
  • kompetensområdet för flygplatsservice, flygplatsarbetare.

0145

Yrkesinriktade examensdelar

0145

Kompetensområdet för flygplatsservice

090

Obligatoriska examensdelar

1010

Grundläggande yrkeskompetens inom transportbranschen

055

Valbara examensdelar

015

Drift och service av arbetsmaskiner

015

Planering av företagsverksamhet

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Arbeta i ett företag

015

Arbete som kräver spetskompetens

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen omfattar kunnande som grundar sig arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

015

Examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen
I examen kan ingå en examensdel från en annan yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Oberoende av omfattningen på examensdelen som ska ingå utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 15 kompetenspoäng.
Välja examensdel

015

Högskolestudier
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.

1111

Kunnande i kommunikation och interaktion

66

Kunnande i matematik och naturvetenskap

99

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom gemensamma examensdelar (8 kp inom svenskspråkig yrkesutbildning)

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.