Grundexamen inom träindustrin (1.8.2022) | Kompetensområdet för snickeriindustrin
Kompetensområdet för snickeriindustrin, snickare
Det centrala kunnandet för en snickare är en förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar, förmåga att använda träindustrins material och vidareförädlade varor på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och förmåga att beakta träets egenskaper och beteende vid tillverkning av snickeriprodukter. Den studerande ska behärska ett säkert sätt att använda basmaskiner i snickeriindustrin vid produktion av olika snickeriprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik .
Kompetensområdet för träskiveindustrin, skivprocesskötare
Det centrala kunnandet för skivprocesskötare är att arbeta säkert i valda arbetsuppgifter inom träskiveindustrin, granska skicket och säkerställa en störningsfri funktion i processen. Den studerande har i sitt arbete en god helhetsbild av produktionsprocessen för träskivor och av produkternas kvalitet samt kan i träbearbetningen beakta träets struktur, egenskaper och fel .
Kompetensområdet för sågindustrin, sågprocesskötare
Det centrala kunnandet för sågverksprocessskötare är att arbeta säkert i valda arbetsuppgifter inom sågindustrin, granska skicket och säkerställa en störningsfri funktion i processen. Den studerande har i sitt arbete en god helhetsbild av produktionsprocessen för och vidareförädlingen av sågvaror och av produkternas kvalitet. Hen kan i träbearbetningen beakta träets struktur, egenskaper och fel.
Kompetensområdet för träbyggnadsindustrin, industriträbyggare
Det centrala kunnandet för industriträbyggare är att kunna arbeta på ett säkert sätt i arbetsuppgifter inom träbyggnadsindustrin, förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar, förmåga att använda träindustrins material på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och förmåga att beakta träets egenskaper och beteende vid tillverkning av träbyggnadsprodukter. Den studerande ska behärska användningen av basmaskiner i träbyggnadsindustrin vid produktion av olika träbyggnadsprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik.
0180
xx grundexamen
Omfattningen av grundexamen inom träindustrin är 180 kompetenspoäng. Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng).
I kompetensområdena för snickeriindustrin och träbyggnadsindustrin ingår obligatoriska examensdelar omfattande 40 kompetenspoäng och valbara examensdelar omfattande 105 kompetenspoäng, av vilka 45–90 kompetenspoäng väljs bland kompetensområdets egna valbara examensdelar och resten (15–60 kp) bland de examensdelar som är gemensamma för alla. I kompetensområdena för sågindustrin och träskiveindustrin ingår obligatoriska examensdelar omfattande 85 kompetenspoäng och valbara examensdelar omfattande 60 kompetenspoäng.
Grundexamen inom träindustrin har fyra kompetensområden och examensbenämningar:
• kompetensområdet för träbyggnadsindustrin (industriträbyggare)
• kompetensområdet för snickeriindustrin (snickare)
• kompetensområdet för sågindustrin, (sågprocesskötare) och
• kompetensområdet för träskiveindustrin (skivprocesskötare)
0145
Yrkesinriktade examensdelar
0145
Kompetensområdet för snickeriindustrin
0145
Snickare
040
Obligatoriska examensdelar
040
0105
Valbara examensdelar
090
045
045
045
060
030
015
Examensdelen CAM-tillverkning inom träproduktsindustrin kan inte väljas om man valt examensdelen CNC- programmering och bearbetning i snickeri-industrin
015
Examensdelen CNC bearbetning inom träproduktionsindustrin kan inte väljas om man valt examensdelen CNC- programmering och bearbetning i snickeri-industrin
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
030
015
015
015
015
015
030
015
015
015
015
015
015
015
05
015
015
030
015
015
Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.
015
Till examen kan man välja en yrkesinriktad examensdel eller yrkesinriktade examensdelar som finns fastställda i examensgrunderna. Valet kan ske från grunderna för en annan yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller en specialyrkesexamen.
015
025
035
Gemensamma examensdelar
Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarnaingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls
011
Kunnande i kommunikation och interaktion (12 kp i svenskspråkig utbildning)
06
Kunnande i matematik och naturvetenskaper
09
Kunnande om samhälle och arbetsliv
09
Valbara mål för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna (0-8 kp i svenskspråkig utbildning)
De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och är valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.