Grundexamen i instrumentvård (1.8.2022)
Bekämpning av infektioner, aseptisk verksamhet och att följa goda hygienrutiner med olika metoder hör till instrumentvårdarens centrala kunnande, oberoende av arbetsmiljö. Rengöring, desinfektion, granskning, förpackning, sterilisering, förvaring och transport av instrument utgör det centrala innehållet i processen för instrumentvård. Instrumentvårdaren kan använda verksamhetsstyrning manuellt eller med digitala processer i olika skeden. Instrumentvårdaren känner till de instrument som ska underhållas samt deras egenskaper och särskilda märkningar, samt sätten att underhålla dem. Hen kan hantera instrumenten på ett korrekt och säkert sätt.
Instrumentvårdaren kan arbeta systematiskt i instrumentvårdsprocessens olika skeden i enlighet med principerna för kvalitetsarbete och hållbar utveckling. Hen kan samarbeta mångprofessionellt och arbetar med kundbetjäning i instrumentvårdsuppgifter. Instrumentvårdaren kan använda maskiner och utrustning som anknyter till arbetet på ett säkert sätt samt upprätthålla skicket på dem. Instrumentvårdaren kan i sitt arbete använda informations- och kommunikationsteknik, den automatisering som arbetsmiljön möjliggör samt sina språkkunskaper. Hen deltar i utvecklingen av instrumentvårdsprocesserna som en del av arbetsenhetens verksamhet.
En instrumentvårdare som avlagt grundexamen i instrumentvård kan i sitt arbete följa de nationella och internationella regelverk, föreskrifter, standarder, rekommendationer och anvisningar som gäller för verksamheten. Hen kan arbeta på ett sätt som främjar patient-, kund- och arbetssäkerhet. Hen följer i sin verksamhet yrkesetiken, dataskyddet och sekretessen samt konsumentskyddsbestämmelserna. Hen arbetar ergonomiskt korrekt och främjar välbefinnandet i arbetet för egen del. Instrumentvårdaren fungerar jämlikt och jämställt i sin arbetsgemenskap.
Den som avlagt grundexamen i instrumentvård uppskattar sitt eget arbete och sitt yrkesområde. Hen kan realistiskt bedöma sitt kunnande och utvecklar sin yrkeskunskap enligt principerna för kontinuerligt lärande. Hen har förutsättningar att ansöka till fortsatta studier.
0180
Grundexamen i instrumentvård består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng). Den yrkesinriktade grundexamen omfattar 180 kompetenspoäng.
Grundexamen i instrumentvård omfattar tre obligatoriska examensdelar: Rengöring och desinfektion av instrument i arbete för bekämpning av infektioner, Arbete i processer för förpackning av instrument och Sterilisering som en del av infektionsbekämpning. De obligatoriska examensdelarna omfattar sammanlagt 115 kompetenspoäng.
Examen omfattar en valbarhet på 30 kompetenspoäng. Valbarheten ger möjlighet att fördjupa sitt kunnande i branschspecifik instrumentvård eller användning av ett digitalt verksamhetsstyrningssystem och kvalitetskontroll. Genom valbarheten kan man också utvidga sitt kunnande till logistiska tjänster inom hälso- och sjukvården eller till att utöver instrumentvård i traditionella verksamhetsmiljöer för instrumentvård även omfatta instrumentvård i olika verksamhetsenheter inom social-, hälso- och sjukvården, forskningsinstitutioner, kliniska serviceenheter, industri, munhälsovårdsenheter eller verksamhetsmiljöer för djurvård.
Examensbenämningen för grundexamen inom instrumentvård är instrumentvårdare.
0145
Yrkesinriktade examensdelar
0115
Obligatoriska examensdelar
045
Rengöring och desinfektion av instrument i arbete för bekämpning av infektioner
030
Arbete i förpackningsprocesser av instrument
040
Sterilisering som en del av infektionsbekämpning
030
Valbara examensdelar
015
Branschspecifik instrumentvård
015
Laboratorieinstrumentvård vid forskningsinstitutioner, kliniska serviceenheter och industri
015
Arbete med bekämpning av infektioner vid verksamhetsenhet inom social, hälso- och sjukvården
015
Arbete i logistiktjänster inom hälso- och sjukvården
015
Arbete i verksamhetsstyrningsprocesser och kontroll av kvaliteten i processerna i stödprocesser inom hälso- och sjukvården
015
Arbete som kräver spetskompetens
015
Verksamhet med ansvar för klimatet
015
Att fungera i en internationell arbetsmiljö
05
Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter
015
Arbeta i ett företag
015
Planering av företagsverksamhet
015
Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.
015
Examensdel från en yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller specialyrkesexamen
Till examen kan man välja en yrkesinriktad examensdel eller yrkesinriktade examensdelar som finns fastställda i examensgrunderna. Valet kan ske från grunderna för en annan yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller en specialyrkesexamen.
015
Högskolestudier
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.
025
Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier
035
Gemensamma examensdelar
Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls
06
Kunnande i matematik och naturvetenskaper
011
Kunnande i kommunikation och interaktion (12 kp i svenskspråkig utbildning)
09
Kunnande om samhälle och arbetsliv
09
Valbara mål för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna
De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och är valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.