Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen (1.8.2022) | Kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga
Den som har avlagt grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen har breda baskunskaper för olika uppgifter inom en bransch och mer specialiserat kunnande och sådan yrkesskicklighet som arbetslivet kräver inom minst ett delområde med anknytning till en verksamhetshelhet i arbetslivet. Närvårdare eller akutvårdare på grundnivå som har avlagt grundexamen kan utföra sitt arbete med hänsyn till bestämmelser, instruktioner samt värdegrund och yrkesetik inom branschen. De kan interagera professionellt både i multiprofessionella och multikulturella arbetsmiljöer. De kan planera, genomföra och bedöma den vård och omsorg som främjar klientens eller patientens hälsa, välbefinnande, funktionsförmåga samt tillväxt och delaktighet i olika miljöer för social- och hälsovård eller fostran. De kan ge klientorienterad handledning om tjänster, mångsidigt utnyttja välfärdsteknologi och utveckla sin yrkesskicklighet genom livslångt lärande. De kan sörja för patient- och klientsäkerheten, arbeta aseptiskt och ergonomiskt samt sörja för arbetssäkerheten och arbetshälsan för egen del.
Inom kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga kan de inom småbarnspedagogiken främja barnets tillväxt, välbefinnande och lärande samt barns, ungas och familjers hälsa och välbefinnande. Inom kompetensområdet mentalhälsoarbete och missbrukarvård kan de arbeta inom mentalhälsoarbete och missbrukarvård samt utföra klient- och nätverksarbete inom branschen. Inom kompetensområdet vård och rehabilitering av äldre kan de i hemvården arbeta främjande för klientens funktionsförmåga och främja de äldres delaktighet. Inom kompetensområdet sjukvård och omsorg kan de främja klientens hälsa, arbeta inom hemvården och sjukvården. Inom kompetensområdet för arbete med personer med funktionsnedsättning kan de främja de funktionshindrades delaktighet samt upprätthålla och främja deras funktionsförmåga. Inom kompetensområdet fotvård kan de främja klientens fothälsa och arbeta inom fotvård. Inom kompetensområdet munhälsovård kan de arbeta inom munhälsovård och främja klientens munhälsa. Inom kompetensområdet akutvård på grundnivå kan de utföra arbete som främjar hälsa, säkerhet, välbefinnande och funktionsförmåga samt arbeta inom akutvård.
De valbara examensdelarna ger närvårdarna eller akutvårdarna på grundnivå kunnande att profilera sig för olika verksamhetssektorer inom social- och hälsovården, som till exempel att utnyttja välfärdsteknologi för att upprätthålla funktionsförmågan, terminalvård, provtagning, arbete som stödjer hemmaboende och livshantering, mentalhälsoarbete och missbrukarvård för olika klientgrupper, immobiliseringsbehandling, perioperativt vårdarbete, arbete i situationer med många patienter och storolyckor, arbete med funktionella metoder, arbete som främjar barns och ungas mentala färdigheter samt munhälsovård och fotvård.
0180
xx grundexamen
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kp) och gemensamma examensdelar (35 kp). En yrkesinriktad grundexamen omfattar 180 kompetenspoäng.
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen innehåller åtta kompetensområden:
- Kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre, närvårdare
- Kompetensområdet för fotvård, närvårdare
- Kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga, närvårdare
- Kompetensområdet för mentalhälsoarbete och missbrukarvård, närvårdare
- Kompetensområdet för sjukvård och omsorg, närvårdare
- Kompetensområdet för munhälsovård, närvårdare
- Kompetensområdet för arbete med personer med funktionsnedsättning, närvårdare
- Kompetensområdet för akutvård på grundnivå, akutvårdare på grundnivå
Kompetensområdena innehåller fyra obligatoriska examensdelar, varav de två första examensdelarna Arbete som främjar tillväxt och delaktighet samt Arbete som upprätthåller välbefinnande och funktionsförmåga ingår i alla andra utom Kompetensområdet för akutvård på grundnivå där de obligatoriska examensdelarna är Arbete som främjar hälsa, trygghet och välbefinnande samt Arbete som upprätthåller och främjar funktionsförmågan.
De gemensamma examensdelarna är: Kunnande i kommunikation och interaktion, Kunnande i matematik och naturvetenskap och Kunnande om samhället och arbetsliv.
Studerandena ska inkludera valbara studier omfattande 15 kompetenspoäng i studierna.
0145
Yrkesinriktade examensdelar
0145
Kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga
0130
Obligatoriska examensdelar
2525
Att främja utveckling och delaktighet
3030
Att främja välbefinnande och funktionsförmåga
4040
Att främja barns utveckling, välbefinnande och lärande
3535
Att främja barns, ungas och familjers hälsa och välbefinnande
015
Valbara examensdelar
015
Att främja funktionsförmågan med välfärdsteknologi
015
Att stödja hemmaboende och livshantering
015
Att främja barns och ungas mentala färdigheter
015
Mentalhälsoarbete och missbrukarvård för olika klientgrupper
015
Att arbeta inom terminalvård
015
Munhälsovård för olika klientgrupper
015
Funktionella metoder för att främja välbefinnande
015
Arbete som kräver spetskompetens
015
Verksamhet med ansvar för klimatet
015
Att fungera i en internationell arbetsmiljö
05
Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter
015
Arbeta i ett företag
015
Planering av företagsverksamhet
015
Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.
015
Examensdel från en yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller specialyrkesexamen
Till examen kan man välja en yrkesinriktad examensdel eller yrkesinriktade examensdelar som finns fastställda i examensgrunderna. Valet kan ske från grunderna för en annan yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller en specialyrkesexamen.
015
Högskolestudier
015
Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier
035
Gemensamma examensdelar
Kunnande i kommunikation och interaktion omfattar minst 12 kompetenspoäng, kunnande i matematik och naturvetenskap minst 6 kompetenspoäng och kunnande om samhälle och arbetsliv minst 9 kompetenspoäng. Därtill ska det i de gemensamma examensdelarna ingå valbara mål för kunnandet som den studerande väljer från en eller flera gemensamma examensdelar och ett eller flera delområden på så sätt att omfattningen på 35 kp uppfylls.
011
Kunnande i kommunikation och interaktion (12 kp i svenskspråkig utbildning)
06
Kunnande i matematik och naturvetenskaper
09
Kunnande om samhälle och arbetsliv
09