Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom läkemedelsbranschen (1.8.2024)

Läkemedelsbranschen är en industrisektor och en del av hälsovårdssystemet. Läkemedelsbranschen omfattar tillverkning av läkemedel, styrning och uppföljning av logistik, distribution och användning av läkemedlen samt arbete inom utveckling och forskning. I läkemedelsbranschen betonas inbördes uppskattning, samarbete och sakkunskap bland olika yrkesgrupper och aktörer. Arbetet utförs med fokus på kunderna och för deras bästa.

En läkemedelstekniker som avlagt grundexamen inom läkemedelsbranschen kan arbeta i en mångprofessionell arbetsgemenskap med olika uppgifter och använda sitt kunnande om digitalisering, logistik och kvalitetsutveckling inom läkemedelsbranschen. En läkemedelstekniker har det specialkunnande som arbetslivet förutsätter i enlighet med den personliga utvecklingsplanen för kunnandet (PUK) för arbete vid apotek eller sjukhusapotek, inom läkemedelsindustrin eller i partihandeln med läkemedel. Dessutom har en läkemedelstekniker mångsidiga färdigheter i enlighet med PUK inom kundbetjäning i läkemedelsbranschen, automation i läkemedelsbranschen, tillverkning av läkemedel, genomförande av kampanjevenemang, digitalt arbete i läkemedelsbranschen, upprätthållande av produktgrupper, arbete med dosering eller arbete inom apotekets nättjänst.

En läkemedelstekniker följer i sitt arbete nationella och internationella föreskrifter och bestämmelser inom läkemedelsbranschen. Hen kan i sitt arbete beakta bestämmelserna för sekretess och dataskydd inom branschen. En läkemedelstekniker iakttar yrkesetiken och kraven på kvalitet i arbetsmiljön i sitt arbete. Hen arbetar genom att beakta principerna för ansvarsfullhet i arbetsgemenskapen.

En läkemedelstekniker främjar i sitt arbete patient- och kundsäkerheten. Hen genomför kundservice inom sitt ansvarsområde och använder sin språkkunskap. Hen kan också använda digital teknik och kommunikationsteknik på ett mångsidigt sätt i olika uppgifter inom läkemedelsbranschen.

En läkemedelstekniker beaktar i sitt arbete bestämmelserna för arbetarskydd och principerna för ergonomiskt arbete samt ser till sitt välbefinnande i arbetet.

0180

En yrkesinriktad grundexamen omfattar 180 kompetenspoäng. Grundexamen inom läkemedelsbranschen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kompetenspoäng) och gemensamma examensdelar (35 kompetenspoäng).

Grundexamen inom läkemedelsbranschen innehåller två obligatoriska examensdelar, Logistikarbete inom läkemedelsbranschen 40 kompetenspoäng och Digitalt arbete inom läkemedelsbranschen 30 kompetenspoäng.

I examen ingår valbara yrkesinriktade examensdelar från två olika helheter.

  • Från den första helheten i de valbara yrkesinriktade examensdelarna väljer man en examensdel som omfattar 45 kompetenspoäng. Alternativen är: Apoteksarbete, Sjukhusapoteksarbete, Arbete inom läkemedelspartihandeln eller Arbete inom läkemedelsindustrin.

  • Från den andra helheten i de valbara yrkesinriktade examensdelarna väljer man examensdelar som omfattar 30 kompetenspoäng.

De gemensamma examensdelarna i Grundexamen inom läkemedelsbranschen är: Kunnande i kommunikation och interaktion, Kunnande i matematik och naturvetenskap och Kunnande om samhälle och arbetsliv.

Examensbenämningen för grundexamen inom läkemedelsbranschen är läkemedelstekniker.

0145

Yrkesinriktade examensdelar

0145

Läkemedelstekniker

070

Obligatoriska examensdelar

030

Digitalt arbete inom läkemedelsbranschen

040

Arbete med logistik inom läkemedelsbranschen

045

Valbara examensdelar

Den studerande väljer sammanlagt 45 kompetenspoäng.

045

Apoteksarbete

045

Arbete inom läkemedelsindustrin

045

Arbete inom läkemedelspartihandeln

045

Sjukhusapoteksarbete

030

Valbara examensdelar

Den studerande väljer sammanlagt 30 kompetenspoäng.

015

Arbete med dosering

015

Kundbetjäning inom läkemedelsbranschen

015

Arbete med uppgifter i apotekets nättjänst

015

Automation inom läkemedelsbranschen

015

Genomförande av ett kampanjevenemang

015

Kvalitetsarbete inom läkemedelsbranschen

015

Tillverkning av läkemedel

015

Upprätthållande av en produktgrupp

015

Arbete som kräver spetskompetens

015

Verksamhet med ansvar för klimatet

015

Att fungera i en internationell arbetsmiljö

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Planering av företagsverksamhet

015

Arbeta i ett företag

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet

Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

015

Examensdel från en yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller specialyrkesexamen

Till examen kan man välja en yrkesinriktad examensdel eller yrkesinriktade examensdelar som finns fastställda i examensgrunderna. Valet kan ske från grunderna för en annan yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen elelr en specialyrkesexamen.

015

Högskolestudier

Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

011

Kunnande i kommunikation och interaktion (12 kp i svenskspråkig utbildning)

06

Kunnande i matematik och naturvetenskaper

09

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna (8 kp inom svenskspråkig utbildning)

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och är valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.