Turun ammatti-instituutti Menu

Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen (1.8.2024) | Kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk

Den som har avlagt grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen har breda grundläggande färdigheter för olika uppgifter inom yrkesområdet. Hen har därtill både ett specialkunnande och den yrkesskicklighet som krävs i arbetslivet inom minst ett delområde i arbetslivet.

En närvårdare eller en akutvårdare på grundnivå som har avlagt grundexamen kan i sitt arbete följa bestämmelser och anvisningar för verksamheten samt värdegrunden och yrkesetiken inom branschen. Hen kan bemöta klienten och patienten samt inom det egna ansvarsområdet upprätthålla och främja hälsa, välbefinnande, delaktighet och funktionsförmåga. Hen kan beakta patient- och klientsäkerheten, arbeta på ett infektionssäkert och ergonomiskt sätt, använda evidensbaserad kunskap samt beakta sin arbetssäkerhet och sitt välbefinnande. Hen kan planera, genomföra och utvärdera klientens eller patientens tjänster eller vård. Hen kan i sitt arbete beakta risken för våld samt utmaningar som hör samman med den mentala hälsan, riskanvändning av rusmedel och beroenden. Hen kan handleda till tjänster utgående från klientens behov, använda välfärdsteknik på ett mångsidigt sätt och utveckla den egna yrkesskickligheten enligt principerna för livslångt lärande. Hen kan interagera i yrket samt förebygga och ingripa i mobbning. Hen kan beakta mångfalden av människor och arbeta på ett mångprofessionellt och mångkulturellt sätt. Därtill kan hen arbeta i olika verksamhetsmiljöer för social- och hälsovård eller utbildning och pedagogisk verksamhet.

Den som har avlagt kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre kan arbeta med att främja delaktighet, rehabilitering och funktionsförmåga. Hen beaktar hur åldrandet inverkar på verksamheten hemma och i andra miljöer. Den som har avlagt kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga kan främja hälsa och välbefinnande hos barn, unga, familjer och nätverket av närstående. Hen kan även främja barnets tillväxt, välbefinnande och lärande inom småbarnspedagogiken. Den som har avlagt kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk kan arbeta med mental hälsa och missbruk samt med klienter och nätverk inom branschen. Den som har avlagt kompetensområdet för prehospital akutsjukvård på grundnivå kan främja hälsa, säkerhet, välbefinnande och funktionsförmåga samt arbeta inom prehospital akutsjukvård och akutvård. Den som har avlagt kompetensområdet för sjukvård kan främja klientens hälsa och funktionsförmåga samt arbeta inom hemvården och sjukvården. Den som har avlagt kompetensområdet för munvård kan arbeta med munvård och att främja munhälsa. Den som har avlagt kompetensområdet för funktionshinderarbete kan främja delaktigheten för personer med funktionsnedsättning samt upprätthålla och främja funktionsförmåga.

De valbara examensdelarna ger ett djupare kunnande inom olika sektorer inom social- och hälsovårdsbranschen. De är bland annat inriktade på användning av välfärdsteknik och aktiverande metoder, vård i livets slutskede, provtagning, arbete med mental hälsa och missbruk för olika klientgrupper, immobilisering, perioperativt vårdarbete, arbete i situationer med många patienter och storolyckor samt munvård och fotvård.

0180

Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen omfattar 180 kompetenspoäng (kp). Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kp) och gemensamma examensdelar (35 kp). De yrkesinriktade examensdelarna består av examensdelar som är obligatoriska för alla (55 kp), obligatoriska examensdelar enligt kompetensområde (60–75 kp) samt valbara examensdelar (15–30 kp).

De gemensamma examensdelarna i de yrkesinriktade grundexamina (35 kp) är: kunnande i kommunikation och interaktion, kunnande i matematik och naturvetenskaper och kunnande om samhälle och arbetsliv.

I grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen ingår sju kompetensområden och två examensbenämningar:

  • Kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre, närvårdare

  • Kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga, närvårdare

  • Kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk, närvårdare

  • Kompetensområdet för prehospital akutsjukvård, akutvårdare på grundnivå

  • Kompetensområdet för sjukvård, närvårdare

  • Kompetensområdet för munvård, närvårdare

  • Kompetensområdet för funktionshinderarbete, närvårdare

0145

Yrkesinriktade examensdelar

0145

Kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk

0145

Närvårdare

0115

Obligatoriska examensdelar

020

Att bemöta och handleda en klient

025

Att främja välbefinnande och funktionsförmåga

010

Läkemedelsbehandling inom närvårdarens ansvarsområde

060

Arbete med mental hälsa och missbruk

030

Valbara examensdelar

015

Att stärka klientens funktionsförmåga

015

Sårvård

015

Arbete med akuta situationer för äldre

015

Arbete inom fotvård

015

Att främja barns och ungas mentala färdigheter

015

Arbete inom barnskyddet

015

Arbete med mental hälsa, missbruk och beroende för olika klientgrupper

015

Provtagning i vårdarbetet

015

Arbete inom palliativ vård

015

Arbete inom perioperativ vård

015

Kommunikation på lätt språk i klientarbetet

015

Att främja munhälsa för olika klientgrupper

015

Att främja funktionsförmågan med hälso- och välfärdsteknik

015

Aktiverande metoder för att främja välbefinnande

015

Arbete med vård av nyfödda och spädbarn

015

Arbete som kräver spetskompetens

015

Verksamhet med ansvar för klimatet

015

Att fungera i en internationell arbetsmiljö

05

Förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter

015

Planering av företagsverksamhet

015

Arbeta i ett företag

015

Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet

Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.

030

Obligatorisk examensdel från ett annat kompetensområde

I examen kan det ingå en obligatorisk examensdel från ett annat kompetensområde inom denna examen. Oberoende av omfattningen på den valda examensdelen utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 30 kompetenspoäng.

015

Examensdel från en yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller specialyrkesexamen

Till examen kan man välja en yrkesinriktad examensdel eller yrkesinriktade examensdelar som finns fastställda i examensgrunderna. Valet kan ske från grunderna för en annan yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller en specialyrkesexamen.

015

Högskolestudier

Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.

025

Delområden av gemensamma examensdelar, gymnasiestudier eller andra studier som stöder förutsättningarna för fortsatta studier

035

Gemensamma examensdelar

011

Kunnande i kommunikation och interaktion (12 kp i svenskspråkig utbildning)

06

Kunnande i matematik och naturvetenskaper

09

Kunnande om samhälle och arbetsliv

09

Valbara mål för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna

De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.