Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen (1.8.2024) | Kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk
Den som har avlagt grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen har breda grundläggande färdigheter för olika uppgifter inom yrkesområdet. Hen har därtill både ett specialkunnande och den yrkesskicklighet som krävs i arbetslivet inom minst ett delområde i arbetslivet.
En närvårdare eller en akutvårdare på grundnivå som har avlagt grundexamen kan i sitt arbete följa bestämmelser och anvisningar för verksamheten samt värdegrunden och yrkesetiken inom branschen. Hen kan bemöta klienten och patienten samt inom det egna ansvarsområdet upprätthålla och främja hälsa, välbefinnande, delaktighet och funktionsförmåga. Hen kan beakta patient- och klientsäkerheten, arbeta på ett infektionssäkert och ergonomiskt sätt, använda evidensbaserad kunskap samt beakta sin arbetssäkerhet och sitt välbefinnande. Hen kan planera, genomföra och utvärdera klientens eller patientens tjänster eller vård. Hen kan i sitt arbete beakta risken för våld samt utmaningar som hör samman med den mentala hälsan, riskanvändning av rusmedel och beroenden. Hen kan handleda till tjänster utgående från klientens behov, använda välfärdsteknik på ett mångsidigt sätt och utveckla den egna yrkesskickligheten enligt principerna för livslångt lärande. Hen kan interagera i yrket samt förebygga och ingripa i mobbning. Hen kan beakta mångfalden av människor och arbeta på ett mångprofessionellt och mångkulturellt sätt. Därtill kan hen arbeta i olika verksamhetsmiljöer för social- och hälsovård eller utbildning och pedagogisk verksamhet.
Den som har avlagt kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre kan arbeta med att främja delaktighet, rehabilitering och funktionsförmåga. Hen beaktar hur åldrandet inverkar på verksamheten hemma och i andra miljöer. Den som har avlagt kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga kan främja hälsa och välbefinnande hos barn, unga, familjer och nätverket av närstående. Hen kan även främja barnets tillväxt, välbefinnande och lärande inom småbarnspedagogiken. Den som har avlagt kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk kan arbeta med mental hälsa och missbruk samt med klienter och nätverk inom branschen. Den som har avlagt kompetensområdet för prehospital akutsjukvård på grundnivå kan främja hälsa, säkerhet, välbefinnande och funktionsförmåga samt arbeta inom prehospital akutsjukvård och akutvård. Den som har avlagt kompetensområdet för sjukvård kan främja klientens hälsa och funktionsförmåga samt arbeta inom hemvården och sjukvården. Den som har avlagt kompetensområdet för munvård kan arbeta med munvård och att främja munhälsa. Den som har avlagt kompetensområdet för funktionshinderarbete kan främja delaktigheten för personer med funktionsnedsättning samt upprätthålla och främja funktionsförmåga.
De valbara examensdelarna ger ett djupare kunnande inom olika sektorer inom social- och hälsovårdsbranschen. De är bland annat inriktade på användning av välfärdsteknik och aktiverande metoder, vård i livets slutskede, provtagning, arbete med mental hälsa och missbruk för olika klientgrupper, immobilisering, perioperativt vårdarbete, arbete i situationer med många patienter och storolyckor samt munvård och fotvård.
0180
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen omfattar 180 kompetenspoäng (kp). Examen består av yrkesinriktade examensdelar (145 kp) och gemensamma examensdelar (35 kp). De yrkesinriktade examensdelarna består av examensdelar som är obligatoriska för alla (55 kp), obligatoriska examensdelar enligt kompetensområde (60–75 kp) samt valbara examensdelar (15–30 kp).
De gemensamma examensdelarna i de yrkesinriktade grundexamina (35 kp) är: kunnande i kommunikation och interaktion, kunnande i matematik och naturvetenskaper och kunnande om samhälle och arbetsliv.
I grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen ingår sju kompetensområden och två examensbenämningar:
Kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre, närvårdare
Kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga, närvårdare
Kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk, närvårdare
Kompetensområdet för prehospital akutsjukvård, akutvårdare på grundnivå
Kompetensområdet för sjukvård, närvårdare
Kompetensområdet för munvård, närvårdare
Kompetensområdet för funktionshinderarbete, närvårdare
0145
Yrkesinriktade examensdelar
0145
Kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk
0145
Närvårdare
0115
Obligatoriska examensdelar
020
025
010
060
030
Valbara examensdelar
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
015
05
015
015
015
Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats. Utbildningsanordnaren namnger examensdelen utifrån en verksamhetshelhet i arbetslivet och fastställer omfattningen på den i kompetenspoäng. Utbildningsanordnaren fastställer kraven på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna.
030
I examen kan det ingå en obligatorisk examensdel från ett annat kompetensområde inom denna examen. Oberoende av omfattningen på den valda examensdelen utgör omfattningen på examensdelen i det här fallet högst 30 kompetenspoäng.
015
Till examen kan man välja en yrkesinriktad examensdel eller yrkesinriktade examensdelar som finns fastställda i examensgrunderna. Valet kan ske från grunderna för en annan yrkesinriktad grundexamen, en yrkesexamen eller en specialyrkesexamen.
015
Examensdelen omfattar högskolestudier som stöder det yrkesinriktade kunnandet.
025
035
Gemensamma examensdelar
011
Kunnande i kommunikation och interaktion (12 kp i svenskspråkig utbildning)
06
Kunnande i matematik och naturvetenskaper
09
Kunnande om samhälle och arbetsliv
09
Valbara mål för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna
De valbara målen för kunnandet inom de gemensamma examensdelarna omfattar 8 kp och kan vara valbara mål för kunnandet som är fastställda i examensgrunderna eller andra valbara mål som utbildningsanordnaren beslutat om och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna. I de valbara målen för kunnandet kan också ingå kunnande som den studerande förvärvat tidigare och som stöder målen för kunnandet som är fastställda för den ifrågavarande examensdelen och dess delområden i examensgrunderna.