Turun ammatti-instituutti Menu

Examina: Ravintola- ja catering-ala

Grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen

Från 1.8.2024
Visa/dölj information

Den som avlagt grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen kan

  • arbeta med planerings-, genomförande- och försäljningsuppgifter i tillredning av mat eller kundservice inom restaurangbranschen

  • betjäna kunder på ett kundorienterat sätt

  • använda sig av yrkesterminologi och kännedom om kulturer

  • arbeta med försäljning och kundservice på ett kvalitetsmedvetet, lönsamt och resultatinriktat sätt samt enligt kraven på hygien och på ett hållbart verksamhetssätt.

I grundexamen kan den studerande specialisera sig på uppgifter inom servering eller tillredning av mat. En servitör som avlagt examen kan

  • arbeta med uppgifter inom kundservice på restauranger med olika affärs- och verksamhetsidéer eller inom den offentliga sektorn

  • ställa i ordning kundlokaler och lägga fram mat- och dryckesprodukter till försäljning

  • presentera, sälja och servera mat och dryck.

En kock som avlagt examen kan

  • arbeta med uppgifter inom tillredning av mat på restauranger med olika affärs- och verksamhetsidéer eller inom den offentliga sektorn

  • tillreda välsmakande, näringsrik och hälsosam mat med beaktande av specialkost

  • lägga fram maten som portioner till enskilda kunder eller ett större antal kunder.

Yrkesexamen i kundservice på restaurang

Från 1.8.2025
Visa/dölj information

De som avlagt yrkesexamen i kundservice på restaurang kan

  • presentera, rekommendera och sälja mat- och dryckesprodukter i bar och på restaurang

  • betjäna kunderna språkkunnigt

  • betjäna kunderna försäljnings- och kundbetjäningsinriktat, kvalitetsmedvetet, lönsamt, resultatinriktat, vänligt och ansvarsfullt

  • arbeta självständigt och i en arbetsgrupp i enlighet med företagets affärsidé och servicekultur

  • följa branschens lagstiftning samt arbetsgemenskapens anvisningar, bestämmelser och verksamhetskoncept

  • utvärdera och utveckla sitt eget arbete.

I yrkesexamen kan man specialisera sig på uppgifter med kundservice i bar eller kundservice på restaurang.

Barmästare som avlagt kompetensområdet för kundservice i bar kan

  • presentera, rekommendera och sälja barens alkoholfria och alkoholhaltiga dryckesprodukter samt inhemska och internationella dryckesblandningar

  • använda barens maskiner, apparater och basarbetsredskap

  • hantera betalningsmedel, göra försäljningsredovisningar och arbeta på ett lönsamt sätt samt känna till principerna för prissättning

  • utföra uppgifter gällande inventering, lagerbokföring och lageromsättning. Servitörer som avlagt kompetensområdet för kundservice på restaurang kan

  • presentera, rekommendera och sälja restaurangens mat- och dryckesprodukter

  • betjäna kunderna på eget initiativ, vänligt och ansvarsfullt samt agera i enlighet med företagets affärsidé och servicekultur

  • berätta för kunderna om råvaror och tillredningssätt för de matportioner som säljs

  • betjäna kunder som behöver specialdieter

  • hantera betalningsmedel, göra försäljningsredovisningar och arbeta på ett lönsamt sätt

  • använda ändamålsenliga arbetsmetoder, maskiner och apparater.

Yrkesexamen i matservice

Från 1.8.2025
Visa/dölj information

De som avlagt yrkesexamen i matservice kan

  • planera sina arbetsuppgifter vid matlagning

  • arbeta som kock och som medlem av ett arbetslag i matlagningsuppgifter

  • arbeta på ett kundcentrerat, kvalitetsmedvetet, lönsamt och ekonomiskt sätt och i enlighet med hygienkrav och ett hållbart verksamhetssätt

  • agera i arbetsgemenskapen och utveckla sin kompetens.

I yrkesexamen kan man specialisera sig på uppgifter med matlagning på restaurang eller i storhushåll.

Restaurangkockar som avlagt kompetensområdet för matlagning på restaurang kan

  • arbeta yrkesskickligt, självständigt och ansvarsfullt enligt restaurangens verksamhetskoncept och affärsidé

  • arbeta på ett ekonomiskt och högklassigt sätt

  • förbereda råvaror rätt enligt förädlingsgraden

  • tillreda för-, huvud- och efterrättsportioner och måltidshelheter

  • färdigställa och lägga upp matportionerna på ett ändamålsenligt sätt

  • betjäna kunderna kundcentrerat och artigt.

Kockar i storhushåll som avlagt kompetensområdet för matlagning i storhushåll kan

  • arbeta systematiskt och ansvarsfullt och i olika matlagnings- och kundserviceuppgifter i ett professionellt kök

  • arbeta enligt organisationens verksamhetsidé

  • arbeta på ett ekonomiskt och högklassigt sätt

  • tillreda olika slags maträtter och måltidshelheter

  • professionellt och effektivt använda maskiner och apparater i ett professionellt kök

  • betjäna kunderna kundcentrerat och artigt.

Specialyrkesexamen i tjänster för specialkost

Från 1.1.2026
Visa/dölj information

Dietkockar som avlagt specialyrkesexamen i tjänster för specialkost kan

  • arbeta yrkesskickligt, självständigt och ansvarsfullt enligt verksamhetsställets verksamhetskoncept och affärsidé

  • i sitt arbete beakta kundgruppens näringsterapeutiska specialbehov samt verksamhetsställets ekonomiska och kvalitativa mål

  • tillreda maträtter och måltider i enlighet med kundens specialdiet och etiska övertygelse

  • förpacka och lägga upp maträtter och måltider som hen tillrett samt se till förpackningsmärkningar och produktinformation för dem.

Dietkockarna beaktar vidare kundernas individuella behov och livsmedelssäkerheten. De har omfattande kunskaper i näringslära och i genomförande av specialdieter samt förutsättningar att upprätthålla och utveckla sin yrkesskicklighet.

Specialyrkesexamen i chefskap inom inkvarterings- och kosthållsbranschen

Från 1.1.2026
Visa/dölj information

Den som har avlagt specialyrkesexamen i chefskap inom inkvarterings- och kosthållsbranschen arbetar inom denna bransch i företag eller organisationer av olika storlek som en chef som deltar i arbetet, som arbetsledare för ett arbetsskift eller som chef för en enhet.

Den som har avlagt specialyrkesexamen i chefskap inom inkvarterings- och kosthållsbranschen kan

  • planera, organisera, handleda, övervaka och utveckla den dagliga verksamheten i olika företag och organisationer inom inkvarterings- och kosthållsbranschen enligt resultat- och kvalitetsmål

  • planera, organisera och leda dagliga produktions- och kundserviceprocesser kundorienterat och strävar till att uppnå bästa möjliga kundtillfredsställelse

  • dimensionera personalstyrkan och bestämma vilken personal som behövs i förhållande till verksamheten

  • vägleda, handleda, och övervaka sin personal i föränderliga situationer med hänsyn till kundernas och personalens säkerhet, arbetarskyddet och produktsäkerheten

  • sätta sig in i den lagstiftning och de myndighetsanvisningar och -föreskrifter som gäller verksamheten inom branschen och i organisationen så bra att de kan leda och övervaka arbete

  • med sitt eget exempel leda och förstå hur viktig kommunikation och interaktion är i chefsarbetet

  • arbeta serviceinriktat, ansvarsfullt och samarbetsvilligt och ta hand om organisationens interna och externa kunder

  • sköta kund-, intressent- och nätverksrelationer

  • arbeta på ett engagerat, ansvarsfullt, initiativrikt och diskret sätt.