Turun ammatti-instituutti Menu

Examina: Sosiaali ja terveys

Grundexamen i instrumentvård

Från 1.8.2022

Bekämpning av infektioner, aseptisk verksamhet och att följa goda hygienrutiner med olika metoder hör till instrumentvårdarens centrala kunnande, oberoende av arbetsmiljö. Rengöring, desinfektion, granskning, förpackning, sterilisering, förvaring och transport av instrument utgör det centrala innehållet i processen för instrumentvård. Instrumentvårdaren kan använda verksamhetsstyrning manuellt eller med digitala processer i olika skeden. Instrumentvårdaren känner till de instrument som ska underhållas samt deras egenskaper och särskilda märkningar, samt sätten att underhålla dem. Hen kan hantera instrumenten på ett korrekt och säkert sätt.

Instrumentvårdaren kan arbeta systematiskt i instrumentvårdsprocessens olika skeden i enlighet med principerna för kvalitetsarbete och hållbar utveckling. Hen kan samarbeta mångprofessionellt och arbetar med kundbetjäning i instrumentvårdsuppgifter. Instrumentvårdaren kan använda maskiner och utrustning som anknyter till arbetet på ett säkert sätt samt upprätthålla skicket på dem. Instrumentvårdaren kan i sitt arbete använda informations- och kommunikationsteknik, den automatisering som arbetsmiljön möjliggör samt sina språkkunskaper. Hen deltar i utvecklingen av instrumentvårdsprocesserna som en del av arbetsenhetens verksamhet.

En instrumentvårdare som avlagt grundexamen i instrumentvård kan i sitt arbete följa de nationella och internationella regelverk, föreskrifter, standarder, rekommendationer och anvisningar som gäller för verksamheten. Hen kan arbeta på ett sätt som främjar patient-, kund- och arbetssäkerhet. Hen följer i sin verksamhet yrkesetiken, dataskyddet och sekretessen samt konsumentskyddsbestämmelserna. Hen arbetar ergonomiskt korrekt och främjar välbefinnandet i arbetet för egen del. Instrumentvårdaren fungerar jämlikt och jämställt i sin arbetsgemenskap.

Den som avlagt grundexamen i instrumentvård uppskattar sitt eget arbete och sitt yrkesområde. Hen kan realistiskt bedöma sitt kunnande och utvecklar sin yrkeskunskap enligt principerna för kontinuerligt lärande. Hen har förutsättningar att ansöka till fortsatta studier.

Grundexamen inom läkemedelsbranschen

Från 1.8.2024

Läkemedelsbranschen är en industrisektor och en del av hälsovårdssystemet. Läkemedelsbranschen omfattar tillverkning av läkemedel, styrning och uppföljning av logistik, distribution och användning av läkemedlen samt arbete inom utveckling och forskning. I läkemedelsbranschen betonas inbördes uppskattning, samarbete och sakkunskap bland olika yrkesgrupper och aktörer. Arbetet utförs med fokus på kunderna och för deras bästa.

En läkemedelstekniker som avlagt grundexamen inom läkemedelsbranschen kan arbeta i en mångprofessionell arbetsgemenskap med olika uppgifter och använda sitt kunnande om digitalisering, logistik och kvalitetsutveckling inom läkemedelsbranschen. En läkemedelstekniker har det specialkunnande som arbetslivet förutsätter i enlighet med den personliga utvecklingsplanen för kunnandet (PUK) för arbete vid apotek eller sjukhusapotek, inom läkemedelsindustrin eller i partihandeln med läkemedel. Dessutom har en läkemedelstekniker mångsidiga färdigheter i enlighet med PUK inom kundbetjäning i läkemedelsbranschen, automation i läkemedelsbranschen, tillverkning av läkemedel, genomförande av kampanjevenemang, digitalt arbete i läkemedelsbranschen, upprätthållande av produktgrupper, arbete med dosering eller arbete inom apotekets nättjänst.

En läkemedelstekniker följer i sitt arbete nationella och internationella föreskrifter och bestämmelser inom läkemedelsbranschen. Hen kan i sitt arbete beakta bestämmelserna för sekretess och dataskydd inom branschen. En läkemedelstekniker iakttar yrkesetiken och kraven på kvalitet i arbetsmiljön i sitt arbete. Hen arbetar genom att beakta principerna för ansvarsfullhet i arbetsgemenskapen.

En läkemedelstekniker främjar i sitt arbete patient- och kundsäkerheten. Hen genomför kundservice inom sitt ansvarsområde och använder sin språkkunskap. Hen kan också använda digital teknik och kommunikationsteknik på ett mångsidigt sätt i olika uppgifter inom läkemedelsbranschen.

En läkemedelstekniker beaktar i sitt arbete bestämmelserna för arbetarskydd och principerna för ergonomiskt arbete samt ser till sitt välbefinnande i arbetet.

Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen

Från 1.8.2024

Den som har avlagt grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen har breda grundläggande färdigheter för olika uppgifter inom yrkesområdet. Hen har därtill både ett specialkunnande och den yrkesskicklighet som krävs i arbetslivet inom minst ett delområde i arbetslivet.

En närvårdare eller en akutvårdare på grundnivå som har avlagt grundexamen kan i sitt arbete följa bestämmelser och anvisningar för verksamheten samt värdegrunden och yrkesetiken inom branschen. Hen kan bemöta klienten och patienten samt inom det egna ansvarsområdet upprätthålla och främja hälsa, välbefinnande, delaktighet och funktionsförmåga. Hen kan beakta patient- och klientsäkerheten, arbeta på ett infektionssäkert och ergonomiskt sätt, använda evidensbaserad kunskap samt beakta sin arbetssäkerhet och sitt välbefinnande. Hen kan planera, genomföra och utvärdera klientens eller patientens tjänster eller vård. Hen kan i sitt arbete beakta risken för våld samt utmaningar som hör samman med den mentala hälsan, riskanvändning av rusmedel och beroenden. Hen kan handleda till tjänster utgående från klientens behov, använda välfärdsteknik på ett mångsidigt sätt och utveckla den egna yrkesskickligheten enligt principerna för livslångt lärande. Hen kan interagera i yrket samt förebygga och ingripa i mobbning. Hen kan beakta mångfalden av människor och arbeta på ett mångprofessionellt och mångkulturellt sätt. Därtill kan hen arbeta i olika verksamhetsmiljöer för social- och hälsovård eller utbildning och pedagogisk verksamhet.

Den som har avlagt kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre kan arbeta med att främja delaktighet, rehabilitering och funktionsförmåga. Hen beaktar hur åldrandet inverkar på verksamheten hemma och i andra miljöer. Den som har avlagt kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga kan främja hälsa och välbefinnande hos barn, unga, familjer och nätverket av närstående. Hen kan även främja barnets tillväxt, välbefinnande och lärande inom småbarnspedagogiken. Den som har avlagt kompetensområdet för arbete med mental hälsa och missbruk kan arbeta med mental hälsa och missbruk samt med klienter och nätverk inom branschen. Den som har avlagt kompetensområdet för prehospital akutsjukvård på grundnivå kan främja hälsa, säkerhet, välbefinnande och funktionsförmåga samt arbeta inom prehospital akutsjukvård och akutvård. Den som har avlagt kompetensområdet för sjukvård kan främja klientens hälsa och funktionsförmåga samt arbeta inom hemvården och sjukvården. Den som har avlagt kompetensområdet för munvård kan arbeta med munvård och att främja munhälsa. Den som har avlagt kompetensområdet för funktionshinderarbete kan främja delaktigheten för personer med funktionsnedsättning samt upprätthålla och främja funktionsförmåga.

De valbara examensdelarna ger ett djupare kunnande inom olika sektorer inom social- och hälsovårdsbranschen. De är bland annat inriktade på användning av välfärdsteknik och aktiverande metoder, vård i livets slutskede, provtagning, arbete med mental hälsa och missbruk för olika klientgrupper, immobilisering, perioperativt vårdarbete, arbete i situationer med många patienter och storolyckor samt munvård och fotvård.

Yrkesexamen i mentalhälsoarbete och missbrukarvård

Från 1.8.2018

De som avlagt yrkesexamen i mentalhälsoarbete och missbrukarvård arbetar med yrkesmässigt kundarbete i förebyggande, rehabiliterande och vårdande arbete inom social- och hälsovårdsbranschen, och de kan inom arbetet främja tillfrisknande, minska skador eller ge stöd i fråga om boendeservice.

De obligatoriska examensdelarna i yrkesexamen i mentalhälsoarbete och missbrukarvård ger färdigheter att i mentalhälsoarbetet och missbrukarvården arbeta tillsammans med klienterna samt med deras när- och närståendenätverk.

De valbara examensdelarna har utformats så att de för att kunna avläggas förutsätter att den studerande behärskar innehållet i de obligatoriska examensdelarna i yrkesexamen i mentalhälsoarbete och missbrukarvård. De valbara examensdelarna fördjupar och breddar den studerandes kunnande och ger färdigheter att arbeta med olika medel och metoder tillsammans med klienter, aktörer samt olika samfund.

De som avlagt yrkesexamen i mentalhälsoarbete och missbrukarvård har ett arbete som bygger på etiskt hållbara principer. De kan arbeta klientorienterat och genom att respektera människan. De kan i sitt arbete använda sig av branschens kunskapsbas och arbetsmetoder samt dra nytta av sin kunskap om lagstiftningen och servicesystemet i branschen.

De kan som medlem i en mångprofessionell arbetsgrupp motivera och utvärdera inverkan av sina lösningar och val i arbetet. De studerande kan sköta sitt eget arbetsvälbefinnande och använda arbetshandledning och utbildning som stöd för sitt arbete. En kvalitetsutveckling av arbetet förutsätter att de studerande har förmåga och vilja att kontinuerligt utvärdera sin egen och arbetsgruppens verksamhet, utveckla sig själv och handla enligt principerna för inre företagsamhet.

Yrkesexamen inom funktionshinderområdet

Från 1.8.2021

Den som avlagt kompetensområdet för personlig assistans kan arbeta som personlig assistent till klienter som på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom behöver en assistent. Hen assisterar klienten i dagliga aktiviteter, i arbete och studier, fritidsintressen, samhällelig verksamhet eller upprätthållande av socialt samspel. Hen förmår i assistansarbetet arbeta enligt klientens anvisningar med respekt för självbestämmanderätten och klientens egna val. Beroende på valet av examensdelar kan den som avlagt kompetensområdet för personlig assistans stödja personen med funktionsnedsättning i interaktion och kommunikation i vardagssituationer, använda kommunikationsmetoder som ersätter talet och lättläst språk samt stödja samarbetet med familj och närstående.

En handledare inom arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning (YE) som avlagt kompetensområdet för arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning kan arbeta i olika verksamhetsmiljöer på sätt som främjar självbestämmanderätten i samarbete med personen med funktionsnedsättning, hens närstående och en mångprofessionell arbetsgrupp. Hen kan arbeta individinriktat på sätt som möjliggör egna val och beslut för personer med funktionsnedsättning. Den som avlagt kompetensområdet kan stödja socialt och samhälleligt deltagande och delaktighet. Den som avlagt kompetensområdet för arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning stöder funktionsförmåga och lärande enligt de individuella behoven. Hen kan stödja personer med funktionsnedsättning i interaktion och kommunikation i vardagssituationer och använda kommunikationsmetoder som ersätter talet samt lättläst språk. Den som avlagt kompetensområdet för arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning främjar genom sitt arbete arbetshälsa och säkerhet . Beroende på vad den som avlagt examen valt har den som avlägger kompetensområdet för arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning fördjupat sina kunskaper i att samarbeta med familjer och närstående eller i att använda sociokulturella arbetsmetoder.